Ilskans energi, arga barn, konflikter, time out, time in

Ilskans energi!

Ni vet de gånger som ni känt er riktigt, riktigt arga?! Så arg att du måste ut och springa, längre, fortare och mer uthålligt än någonsin. Så arg att du storstädar kliniskt hemma på alla de ställen som du vanligtvis undviker mest. Så arg att kroppen skriker efter att få ut ilskan på ett fysiskt sätt. Det är den känslan jag kallar för Ilskans energi.

Ok, så vad menar jag att ni skall göra med ilskan då? Eller menar jag att det är positivt eller negativt? Jag menar varken eller, jag vill bara belysa att i ren ilska finns en enorm energi som skapar produktivitet hos oss om vi låter den. Utöver att vara glada och ledsna så är det lika viktigt att få vara arga ibland. Det är vad och hur vi hanterar ilskan som skiljer oss åt inte själva ilskan i sig. Vi blir alla arga och det är en nödvändig del av våra liv. Till och med hälsosamt, om vi har sätt för oss själva att hantera ilskan, så den inte blir destruktiv för varken oss själva eller någon annan.

När vi blir arga så beror det antagligen på en situation som uppstått eller på en person, det händer! Instinktivt reagerar vi, vilket vi bör och det är helt ok! Att bli arg och inte få ge uttryck för ilskan och inte heller få förståelse efteråt eller bara stänga inne känslor är självdestruktivt och motsatsen till det produktiva i ilskan som jag vill belysa. Tänk om du kunde lära dig att produktivt använda ilskan som en språngbräda till utveckling av en relation, lösning av en situation eller bara för att få gjort något du aldrig gör annars? När jag blir så arg, så skriver jag dagbok och jag skriver aldrig så bra som när jag är riktigt upprörd, jag storstädar eller jag går ut någonstans i naturen där jag känner att jag kan ”andas” och skriker/gråter för att sedan…….känna lugn.

För efter vår reaktion så kommer ett lugn! Efter du laddat ur ilskans energi så har du gett dig tid att landa och sortera dina känslor och dimensioner av ilskan varken du aktivt och medvetet tänkt på det eller inte så har du låtit dig själv hantera ilskan på ett mer produktivt än destruktivt sätt. Du är mer redo och samlad för kunna lyfta ämnet med mer konkreta förklaringar och ev. lösningar till varför du blev så arg och hur du/ni kan förebygga eller bemöta liknande situation nästa gång något händer.

Det finns två nycklar i att lära dig använda ilskan som en språngbräda till självutveckling:

  1. Det första är att lära dig använda din egen produktivitet i ilskan! Vad behöver du fysiskt göra för att ladda ur ilskan på ett sunt och produktivt sätt för dig själv och andra?
  2. Det andra är att adressera varför och hur det kan hanteras annorlunda nästa gång, till den person eller situation ilskan utlöstes från.

Barn fungerar på samma sätt! Det är sunt och naturligt att bli arg.

I mötet med barn uppstår situationer rätt frekvent som gör oss frustrerade och arga. Gör dig påmind om att ilskan hos ett barn är en naturlig del av en människas utveckling och det bästa du som förälder kan göra är att försöka vägleda ditt barn till att lära sig hur hen kan hantera sin ilska på ett sunt sätt. Det här är individuellt och något ni behöver upptäcka och utforska tillsammans.

Något jag märkt fungerar väldigt väl hemma hos mig är en så kallad Time in alltså motsatsen till Time out. Jag trycker på pausknappen, vi sätter oss tillsammans och läser en bok, eller bara stannar upp en stund där vi är och låter situationen och känslorna lugna sig lite för att sedan föreslå att vi tillsammans tar nya tag. Alternativt säger jag som förälder att nu behöver jag en paus, och vill vara ifred en stund. Genom att jag säger så, så visar jag i handling ett sätt att hantera min frustration utan att den blir destruktiv. Kanske får jag höra samma visa tillbaka nästa gång mitt barn blir arg. – Jag vill vara själv mamma, lämna mig ifred.

I det läget hade jag svarat- Det är helt ok, jag är här i närheten säg till om du vill att jag kommer. Beroende på hur länge hen vill vara själv så hade jag kollat läget då och då och påmint om att jag finns in närheten.

Tänk också på att du vill försöka hitta en lösning som innebär en lösning för er båda två inte bara för dig själv som förälder. Om du inte gör det riskerar du att elda på situationen mer än att komma vidare ur den.

”Frustration är en nödvändig del av varje läroprocess och barndomen är en enda lång läroprocess” Jesper Juul

När vi som människor försöker lära oss nya saker som en ny uppgift på jobbet eller bygga ett torn av klossar. Då ingår det att misslyckas, det ingår att bli arg och frustrerad, för att sedan kunna resa oss igen, försöka igen och lära oss och därmed utvecklas i nya förmågor. Det är ilskans energi som motiverar barnet till utveckling och ny kunskap. Vilken häftig resa att vara närvarande i som förälder, att se hur ditt barn går igenom den här processen i stort sätt dagligen de första åren och kunna tänka att den är sund och nödvändig! Min roll som förälder är att jag är här bredvid dig och vägleder dig när du behöver mig!

Dela:
  • 13
    Shares