En digital värld - om små barns skärmtid

För ett tag sedan pratade jag med en lågstadielärare. Hen berättade om sina erfarenheter av barn idag och hur de verkar påverkas av vår digitala värld.

Läraren beskrev hur upp mot 50 % av lågstadiebarnen har glasögon, hur många upplevs trötta och saknar motivation, och att flera har svårt med det sociala samspelet. Mest oroande tyckte hen att den sociala erfarenheten verkade ha minskat – barnen hade svårare att samspela.

Hen funderade över om skärmtid kan vara en bidragande orsak. Utan att ha vetenskapliga belägg för det menade läraren att den ökande användningen av smarta telefoner, surfplattor och datorer påverkar barns utveckling – både psykiskt och fysiskt.

Ett ämne som väcker känslor

Diskussionen om skärmtid väcker ofta starka känslor. När någon lyfter skärmars negativa effekter kommer snabbt invändningar. Samtidigt kan det också bli protester när någon försvarar digitala hjälpmedel och dess positiva sidor.

Jag kan inte låta bli att fundera:
Vad vet vi egentligen?
Finns det forskning som stödjer lärarens upplevelser?

Kan barns upplevda ”slöhet” i själva verket bero på att deras hjärnor är överstimulerade snarare än understimulerade? Och vad händer när skärmar blir en ersättning för att hantera känslor tillsammans med en förälder?

Hur ser vår egen skärmanvändning ut?

Jag kan inte låta bli att reflektera över min egen vardag. Hur mycket använder vi egentligen skärmar hemma? Hur känner jag kring det? Vad tror jag själv om hur det påverkar mitt barn?

Jag vet att skärmar kan vara en enkel lösning i vardagen – en snabb väg till lugn vid middagsbordet eller i affären. Och jag är själv inget undantag! Vi började tidigt, runt 1 års ålder, med Babblarna – precis som många andra.

Men jag märker hur lätt det blir för mycket. Skärmanvändning kan ha en tendens att eskalera när vi väl börjar använda det som en vardagslösning.

Hur mycket är för mycket?

Det är en fråga jag ofta brottas med – och jag vet att många andra föräldrar gör detsamma. Vet vi egentligen hur skärmar påverkar våra barn på lång sikt?

Forskning och rekommendationer

För att förstå mer kan vi luta oss mot vad forskningen faktiskt säger. För att ta reda på mer har jag satt ihop en serie inlägg där jag utforskar ämnet vidare. Under de kommande veckorna kommer jag att ta upp:

Vad säger rekommendationerna & vem avgör dem?
Hur påverkar skärmar barns syn?
Vilken inverkan har skärmar på social utveckling och kreativitet? 
Forskning pekar på att överdriven skärmtid hos små barn kan påverka språkutvecklingen negativt, särskilt om den ersätter interaktion med vuxna. Barn som får mycket tid vid skärmar riskerar att missa viktig träning i samspel och lek.
Mina egna reflektioner och slutsatser? 
Det är lätt att känna sig maktlös, men det går att skapa enkla ramar som gör skillnad
Barnets perspektiv

Det är också viktigt att försöka se situationen ur barnets ögon:

- Får barnet chans att använda hela sin kropp och alla sina sinnen?
- Hur påverkas barnets tålamod och förmåga att koncentrera sig?
- Hur mycket tid får barnet till lek med andra, där empati och samspel tränas?

Skärmar är en naturlig del av vår vardag och kan vara både hjälp och hinder. Det viktiga är inte att helt utesluta dem, utan att vara medveten om hur, när och varför vi använder dem. Små barn behöver framför allt närhet, lek och interaktion med vuxna. När vi stannar upp och frågar oss vad som faktiskt är viktigt för vårt barns utveckling, blir det lättare att hitta en balans som känns hållbar. Hur tänker du kring skärmtid? Har du sett förändringar hos barn i din närhet? 

Kanske är den viktigaste frågan att bära med sig: Ger skärmen just nu något värdefullt? eller tar den något ifrån oss?

Bloggserien "En digital värld- om små barns skärmtid":

Vill du komma i  kontakt med mig eller läsa mer om föräldracoaching gör du det här!