Skall du ut och flyga med barn i sommar? Då kanske den här texten ger dig några tips inför flygresan. I höstas gjorde vi vår första utlandsresa med flyg tillsammans med vårt barn, då nästan 4 år.

Vi reste då till Australien för att hälsa på min syster. Tre flyg och totalt 25 timmars resa var kanske inte det vi hade tänkt börja med som en första utlandsresa men så blev det.

Innan resan var jag lite orolig över om min son skulle få ont i öronen eftersom jag själv har ont av att flyga. Eller att han inte skulle äta eller sova när vi skulle åka så långt med 3 byten och 25 timmar i luften. Det visade sig redan efter första flyget att öronen var det inte alls några problem med och där försvann den oron. Eftersom detta var hans första flygresa så ville vi hjälpa honom förstå vilket äventyr vi skulle på. Med tanke på att han var för liten för att ha en realistisk tidsuppfattning inför den långa resan så var förberedelserna extra viktiga.

Såhär förberedde vi för att den lååånga flygresan

Nedräkning i almanackan

En månad innan avresan gjorde vi en nedräkning i almanackan. Där fick han stryka över nedräkningssiffran varje dag, själv eller tillsammans med oss och på avresedagen hade vi målat ett flygplan. Det underlättade förståelsen kring hur långt det var kvar till resan och också förväntan som byggdes upp positivt med detta som stöd.

Filmklipp av flygplan och flygplatser

Vi tittade på filmklipp både inifrån flygplan och om hur det ser ut och hur och vad man faktiskt gör på en flygplats rent allmänt. Här är en film vi kollade på om flygplan från SVT:s Stora Maskiner.

Läsa böcker om att resa

Vi läste pixiboken Bo åker på semester av Morten N. Pedersen. Det finns flera böcker om att resa för barn, testa att googla barnböcker om att resa, en enkel bok för barn att förstå och ta till sig är Ingrid ska resa av Katarina Janouch.

Barn-rullväska

Vi köpte en egen barn-rullväska som han både kunde packa sina saker i och åka på!
Packlistan: Egen necessär, liten kudde, hörlurar och padda, leksaker, hörselkåpor, nässpray, flygöronproppar för barn och en nackkudde för små barn åkte med i väskan. Rullväskan var verkligen en hit! Han åkte som en galning på flygplatserna och satt på den i köerna. Överlag tyckte han att allt var kul och spännande, till och med flygmaten var kul och god.

Förklara och berätta

Vi förklarade och berättade för honom att vi kommer sova på flygplanen, äta, sova, gå på toaletten och titta på (obegränsat med) film etc. Men allt det blir också svårt och otydligt för ett litet barn att förstå. Även om vi har förklarat och berättat flera gånger så är det svårt att omsätta det till verklighet.

Reseöverraskningar!

Vi hade köpt med lite överraskningar som vi packat in i små paket och vi delade ut längs vägen ner till Australien. Vi sparade även några till hemresan; pysselbok med massor av klistermärken, pixibok-box och en liten bil. Väldigt uppskattat!

Bärsele

En bärsele för toddlers (1–3 år) som gick bra upp till 20 kg för att bära på ryggen om det behövdes. Tanken med denna var att kunna bära honom och bära bagaget. På ett snabbt och enkelt sätt kunna ta sig fram längre sträckor på flygplatserna eller om han blev trött i långa köer. Vi fick inte jättemycket användning för selen just under flygresan men den var guld värd när vi använde den. I Singapore hade vi en längre väntan och för att ta oss till vår gate behövde vi gå 25 min. Han rullade sittandes på sin väska de första 10 minuterna sedan blev han trött och la sig på golvet. Då var det optimalt läge att sätta på selen fortsätta gå med honom på ryggen.

Snax

Vi hade med lite mellanmål med morötter, russin, smörgås och lite godis och vällingpulver ifall om att maten skulle ratas totalt på flygresan.

Flygtider och anslutningar; detta var vi noga med när vi bokade våra flygtider och anslutningar

I och med att vi skulle flyga så långt så försökte vi se till att tiderna matchade så bra som möjligt. För sonens sovtider, även inräknat tidsomställningen för hemresan. Första flyget på nerresan gick vid 17 på eftermiddagen och skulle ta oss till Paris och på det flyget skulle vi endast få något enklare snax. Därför valde vi att äta lite tidigare middag på Landvetter innan vi gick på planet och det gick bra. Väl på planet så var mitt han så uppspelt som jag aldrig sett honom tidigare, och flygningen till Paris var en fröjd, han var verkligen på topphumör.

Nästa flyg var mellan Paris och Singapore och det skulle lyfta runt 21-tiden på kvällen och sedan flyga ca. 13 timmar

När vi satte oss på detta planet var han så trött av allt spännande och dessutom 2 timmar efter vanlig läggningstid. Han somnade redan innan planet hade lyft och sov i flera timmar. Sedan vaknade han och var jätteledsen i en halvtimma för att sedan vara vaken 3 timmar och sen somnade om igen. Helt okej natt ändå.

I Singapore skulle vi vänta lite och det var här vi fick användning för bärselen. Vi lyckades även hitta en lekplats inne på flygplatsen, vilket var toppen när vi satt och väntade. Sedan var det boarding för sista rutten som skulle ta ca. 7 tim. Den sista flygturen var han vaken hela resan och mådde toppen. Jag mådde desto sämre.

Tre minuter innan landning, nästan nere på marken, så var det för turbulent så flyget fick stiga igen. Det cirkulerade sedan ett tag innan det kunde gå ner för landning igen. Hade det tagit en minut längre för den landningen så hade jag kräkts. Men men, barnet mådde toppen och tyckte det var jättekul. Det var bara mamma som inte mådde bra förklarade han för min syster (moster). Sen somnade han i bilen från flygplatsen och vårt riktiga äventyr i Australien kunde börja dagen därpå.

Resan gick över förväntan och otroligt smärtfritt och jag är sugen på fler resor snart igen.

Med kärlek
Gunilla

Vill du komma i kontakt med mig för frågor eller samtal är du alltid välkommen att skriva på messengerchatten. Eken Coaching erbjuder alltid gratis konsultation via telefon, mail eller chat, du kan även läsa mer om föräldracoaching här.