Skärmtid för små barn

En digital värld- skärmtid för små barn

En digital värld- skärmtid för små barn. För ett tag sedan pratade jag med en lågstadielärare. Hen förklarade och berättade om sin syn på de barn hen möter dagligen i sitt arbete som lärare. Hen berättar att upp mot 50 % av barn i lågstadiet idag har glasögon och att flera har låg motivation och upplevs trötta och slöa rent kreativt och kanske mest allvarligt att de upplevs något socialt oerfarna i sitt samspel med varandra. Utan någon direkt vetenskaplig grund så var lärarens egen analys att det ökande användandet av smarta telefoner, Ipad, dator och tv, alltså skärmtiden påverkar barnen negativt i både psykisk och fysisk utveckling.

Ämnet kan upplevas kontroversiellt och starka känslor av motpoler brukar blossa upp när någon skriver om de negativa effekterna skärmtid för barn har eller när någon skriver om de positiva effekterna av den digitala värld vi lever i idag. Jag kan inte låta bli att fundera efter detta samtal med läraren, vad vet vi egentligen än så länge? Kan det ligga någon vetenskaplig grund bakom lärarens egen analys?

Kan barnens upplevda ”slöhet” faktiskt handla om och bero på att deras outvecklade hjärnor varit för ”aktiva” mot vad som är positivt för dem? Att de istället för att lära sig hantera alla typer av positiva och negativa situationer och känslor tillsammans med andra människor så har de fått en padda i handen. Det vore inte omöjligt att det som läraren har analyserat och berättat om stämmer, det första jag tänker på är att- kan användandet innebära en överstimulans i hjärnans aktivitetscentra och även hjärnans belöningssystem?

Hur mycket använder vi Ipad, telefon, tv och dator till vårt barn dagligen?

Hur känner jag kring det? Vad tror jag själv? Mycket tankar dök upp både för mitt eget föräldraskap och för min yrkesroll som föräldracoach. När är det lagom att introducera någon typ av skärm för små barn? Det är ju inte helt ovanligt att vi som är föräldrar idag sticker till telefon eller padda till våra barn direkt de börjar knorra lite vid exempelvis handling, restaurangbesök, sociala sammanhang där vi vuxna vill få chans att samtala eller ta oss igenom en situation eller få lugna måltider över lag med barn som äter. Jag själv är inget undantag! Jag tror vi började runt 1 års ålder med Babblarna som så många andra, Babblarna var i och för sig rätt nya 2014 och de hade precis börjat få mer uppmärksamhet kring sig.

Och handen på hjärtat så blir det nog lite för mycket skärmtid här hemma, det har en tendens att eskalera när man väl börjar ta till skärmar som stöd i olika vardagssituationer, det löser många situationer snabbt och lätt och varför skulle man inte använda det då? Däremot upplever jag en inre konflikt som säkert många av er också känner igen er i, hur mycket är för mycket skärmtid och vet jag egentligen om hur det påverkar mitt barn? Så jag har tagit fram en liten serie om det digitala användandet där jag tänkte belysa och berätta om det vi vet hittills om det digitala användandet med utgångspunkt i dessa frågor:

  • Vad finns det för rekommendationer?
  • Vad händer med barnens syn idag?
  • Hur påverkar det barnens sociala utveckling och kreativitet?
  • Vad är mina reflektioner?

Nästa inlägg kommer om en vecka, vill du få reda på direkt när inläggen publiceras så kan du anmäla din e-postadress i sidospalten eller scrolla ner om du läser i telefonen så kommer du få ett email direkt till dig när inlägg från Föräldracoachens blogg publiceras.

Dela:
  • 21
    Shares